להתחברות

מחשבת ישראל מן המזרח

רב תרבותיות ועליה | עמוד דיון

In order to view the discussion -please log in.

תגובות אחרונות

user profile image
אברהם סדון
31.12.2017 12:41
בימינו הכנסת אורחים מלווה איתה בדיקה עמוקה של המתארח יחד עם דעות מגוונות רבות.
התודעה שלנו התפתחה ואיתה גם החשש להכניס זר לביתך
מההבנה שאי אפשר לדעת מה הוא יכול להביא איתו
ומה עלול לעשות עם חשש יותר גדול על השינוי שהוא יכול לחולל אם אולי לא יהיה לטעמנו.

 

user profile image
פרופ' חנוך בן פזי
31.12.2017 12:40

הייתי לוחץ את השאלה – האם  מוטל עלינו לקבל כל אדם, מבלי להפעיל ביקורת ?
מבלי להתייחס באופן אנושי לאדם האחר – כלומר, גם באופן ביקורתי

user profile image
עדי לסרי קליין
31.12.2017 12:38

הכנסת אורחים משמעה מתן יחס חם ולבבי לכל אדם, גם השונה והפחות מוצלח,
תוך מתן אפשרות לאותו אדם להתקדם, מתוך בחירה ולא מתוך תחושת התנשאות ופטרנליסטיות.
זוהי חובתו המוסרית משפטית של המארח.

תגובה זאת רלוונטית גם לסוגיית היחס הדתי במערכות יחסים  ובמרחב האישי

user profile image
פרופ' חנוך בן פזי
31.12.2017 12:36

ייתכן והאפשרות הזו – הייתה במקום שבו כול היהודים הרגישו כאורחים ?

וזו עמדה בלתי אפשרית כשאנשים עסוקים בלהגדיר את טיבו ואופיו של הבית המארח ?

user profile image
עדי לסרי קליין
31.12.2017 12:35

הכנסת אורחים אמיתית משמעה שאין המדובר בהכנסת אורחים, מפני שאין אורחים.
כולנו מארחים.
גם השונה, החדש, גם מי שבא מבחוץ, גם מי שדתו שונה ממני וגם מי שבא לבקר את התנהלותי.

user profile image
פרופ' חנוך בן פזי
31.12.2017 12:34

הרבה פעמים אני שואל את עצמי, מה מאפשר לאדם לנקוט בעמדה מוסרית ?
האם המיקום החברתי של אדם – במרכז או בשוליים – משפיע באופן מוסרי ?

user profile image
נוי ברנע
31.12.2017 12:30
מצוות הכנסת אורחים עפ"י הרב יוסף משאש היא מצוות חובה,
הרב לא בוחר את מי להכניס לביתו
וטוען שכל מי שמגיע לא משנה מהיכן הוא, התקבל בברכה.
מעשה זה דורש הרבה אומץ,
שאין בו תמורה, אלא רק גמול טובה שלום ופרנסה.

אנחנו אכן מסכימות עם העובדה שזוהי מצווה
ובאופן כללי כמדינה אם היינו מקבלים "אורחים"
כמו שהרב יוסף משאש טוען בקטע
המצב החברתי היה יותר טוב, מקבל יותר ואוהב "אהבת רעים".

ניתן גם לציין שאותו רב קידם את עליית האתיופים לארץ ישראל,
ולאחר קריאת קטע זה ברור לנו מדוע קידם את העלייה.
בעייננו זהו קטע יפיפייה, חשוב בעל ערך מוסף
שמחדד לנו על הדרך שבה צריך לנהוג כלפי אורחים,
קבלת האחר.
על כמה האירוח הוא מצווה.

תגובה זאת רלוונטית גם לסוגיית  היחס הדתי במערכות יחסים  ובמרחב האישי

user profile image
פרופ' חנוך בן פזי
31.12.2017 12:28

אך האם אנו מצליחים לנהוג לפי הנחיה זו גם מעבר ליום אחד של מימונה ?

user profile image
עדי לסרי קליין
31.12.2017 12:25

הכנסת אורחים אמיתית משמעה פתיחת הדלת והלב
לא רק מהבחינה הרעיונית והמחשבתית אלא גם הממשית.
לאפשר לכל אחד להיכנס לביתי. והמימונה הינה ביטוי לכך.

user profile image
פרופ' חנוך בן פזי
31.12.2017 12:23

ויכול להיות שבכדי ליצור את השותפות המיוחדת הזו,
נדרשת מן הצדדים השונים, להכיר בהיבטים שונים של הכנסת אורחים –
אלו שבהן אתה האורח, ואלו שבהן אתה המארח.
כלומר, היבטים שונים של אירוח והתארחות, יכולים להתקיים בו בזמן

מקורות קשורים

חברי בית המדרש