להתחברות

מחשבת ישראל מן המזרח

השד- והבקבוק | עמוד דיון

תמצית

השד- והבקבוק

האם עדיף להשאירו בפנים או לשחררו החוצה?

אי אפשר להתעלם מהשד

אי אפשר להתעלם מהשד

 

הנסיונות להתעלם מהעוול והפערים החברתיים והתרבותיים מונעים לא רק השגת הצדק המיוחל אלא הם גם בסופו של דבר יתפוצצו לנו בפנים .. וכך גם עולה מדוח ועדת ביטון

בעלי העמדה:דורון גרשון הילה הרלינג

הגיע הזמן להחזיר את השד לבקבוק

הגיע הזמן להחזיר את השד לבקבוק

גם אם נעשו עוולות בעבר המציאות כיום שונה .
אחוז נישואי ה"תערובת" הולך וגדל והחלוקה בין מזרחים ואשכנזים כיום היא בעיקרה מלאכותית .
יש נזק בהמשך הגישה הקורבנית המונעת מאנשים לקחת את גורלם בידיהם בגלל המשך ה"בהתבכיינות" על העבר .

מעמדי, לא עדתי !

מעמדי, לא עדתי !

יש בהחלט פערים משמעותיים בחברה הישראלית אבל צריך להתמקד בפתרון הפערים הללו על ידי השקעות בפריפריה ובאוכלוסיות המוחלשות .
למרות שעדיין יש קשר בין המעמד לעדה , העיסוק בפערים דרך הפריזמה העדתית מזיק ומחזק את העמדה הקורבנית שרק מחריפה את הקושי להחלץ מהמעמד המוחלש.

בעלי העמדה :  ציטוט עדי לסרי קליין

עמדת סיכום

פתיחה

עדי לסרי קליין

x

אני מסכימה עם הציניות אך לדעתי היא טיפה מוגזמת. ברור שהמסר הוא חשוב, ואחת הברכים להעביר מסר היא בסאטירה. אבל אין צורך להמשיך לקליפ שיכול לפגוע.

x

עמדתי היא שאת הפער התרבותי והחברתי בין העדות השונות (בכוונה לא מקטלג כמזרחים אשכנזים) לא רצוי למדוד במונחי מסכנות, אלא על ידי התבוננות מעמיקה על על המציאות המורכבת

תשובה

אבי אורפז

קונפליקט

דורון גרשון

תמיכה

צוברי חופית

קונפליקט

ירין בש

x

מסכימים עם כך שהשיח שנוצר רבות בחברה הוא לא שיח מחבר אלא שיח קורבני ותחרותי שרבות מחזק את הפערים מבלי לחזק את ערך השוויון בין כל אדם בכל חברה באשר היא

תמיכה

אבינעם ברתנא

שיח

צוברי חופית

x

הדוח מציג אפשרויות נוספות שבעיני מציגות פרספקטיבה רחבה שמטרתה להעניק שיוויון ליהודים מארצות המזרח. ליאור שליין אכן מציג ביקורת כלפי שימור ואיזכור העבר, זה אומנם מדגיש מסכנות, אבל לדעתי חשוב לזכור את העבר במגוון דרכים. הדוח אכן מציג דרכים אלה ומציע דרכי שימור ואפליה מתקנת.

טל גרייזמן

תשובה

ירין בש

x

יש כאן התמקדות בתחום החינוך בלבד. השד העדתי הוא נרחב הרבה יותר. התעסקות בו בתחום החינוך בלבד לא תפתור את הבעיה. איפה הראיה הרחבה? טיולים ולימודים הם בהחלט לא הכל.

קונפליקט

דבורה זיגל- יעקב

תגובה אחת
  • x
    אכן לא דובר על סבל יהודי המזרח.צריך לדבר ולמקם זאת במרחב התרבותימשם נמשיך הלאה

    תמיכה

    בן אלטשולר

הילה הרלינג

שאלה

אבי אורפז

אבי אורפז

תשובה

בן אלטשולר

נוי ברנע

דיון בפרודיה : "שריפה אחים שריפה"

x

בעייני, גם עוד 50 שנה, להשתמש בשיר "שרפה אחים שריפה" זה אקט בוטה מידיי.

רותם נפתלי

תגובה אחת
  • x

    מסכים איתך. השיר הזה, והשואה בכלל, הם אירוע טראומתי לנו בתור עם ולא מכובד לצחוק עליו, לדעתי.

    תמיכה

    ירין בש

הילה הרלינג

תגובה אחת
  • ירין בש

דיון בדוח ועדת ביטון כאן

תוכן עניינים

דיון בדוח ועדת ביטון כאן

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
עדי לסרי קליין
29.10.2017 16:39

אני מעוניינת לעסוק בסוגייה זו מפני שהתשובה לשאלה זו אינה פשוטה. מחד גיסא, בעצם הדיבור על השד העדתי, על המוצא, יש בכך כדי לפלג את הציבור במקום לאחדו, ומאידך גיסא, אי הכרת התרבות, העבר התרבותי, השורשים שלנו יכול לגרום לנו לשכוח את מי שאנחנו, את היופי שבייחודיות של כל אחד ואחד, את היופי של התרבות שלנו. הגבול שבין הכרת התרבות לבין הפיכתה לגורם מפלג בחברה הוא דק ומסוכן ויש למצוא את האיזון.

user profile image
אבי אורפז
29.10.2017 16:51

יחס למזרחים בראשית קום המדינה

user profile image
נוי ברנע
29.10.2017 17:00

אני מסכימה עם ליאור שליין אם כי למיטב הבנתי, השיח של השד העדתי נידון באספקט חינוכי בלבד – הכנסת תכנים מזרחיים לתכניות הלימודים. כמו כן, אל לנו להקל ראש בכך, אך למרבה הצער כפי שזה נראה השיח על השד העדתי המון פעמים יוצר קונפליקט שממילא לא מגיע לפתרון ובסופו של דבר משרת קבוצות פוליטיות כאלו ואחרות..

user profile image
בן אלטשולר
29.10.2017 16:55

אני בעד הדוח דורנו חסר את החשיבה על קבוצות אחרות באוכלוסיה דוח ועדת ביטון עושה זאת למען הדורות הבאים

user profile image
אבי אורפז
29.10.2017 16:50

אני אישית בעד איחוד ולא פירוד. יש ללמד יהדות ללא חובות לצד זה או אחר כמעין תחרות אלא כהיסטוריה ותרבות אחת הקשורה לעם ישראל בשורשים עמוקים ומסועפים

מקורות קשורים

חברי בית המדרש