אני חושב שכדאי להבין את דבריו של הרב עוזיאל, כ'מהפכה' דתית מודרנית.
כלומר, הוא מנסה ליצור עמדה דתית מהפכנית, שתענה לאתגרים של המודרניות,
כולל האתגרים המוסריים האוניברסליים.
כדרכם של הרבנים, הוא מבסס את דבריו על המסורת,
ומראה את השורשים העמוקים של רעיון האוניברסליות בתוך ההקשר היהודי המסורתי.
ששת העקרונות שהיא מציגה מהווים בעייני תשתית ליצירת חברה חושבת ופעילה, אכפתית ויציבה.
החברה שעליה היא מדברת שואפת לקבל את האחר, ולחיות על פי ערכי הכבוד והחירות.
המעניין ב"ששת מרכיבי החילוניות" על פי פרופסור אווה אילוז,
היא דווקא זו השביעית…
"לחיות את המשבר התמידי".
לי נדמה כי על אף העקרונות המתקדמים והיפים של החילוניות כמו ההעזה לדעת,
ההסתכלות קדימה בתקווה (האמנם?!!), לחיות את ההווה (האמנם??!!!),
קיים משבר רוחני עמוק בחברה החילונית
כיוון שההפרדה שנעשתה ושייכה את כתבי הקודש היהודיים לדתיים,
וההדרה של החילונים מעולם זה,
יצרה ריחוק וניתוק של ציבור יהודי שלם
שאמנם לא מבקש את אלוהים אך חווה את המשבר התמידי, שבעיניי,
רבות מהתשובות או ה"תרופות" למשבר זה נמצאות בספרות היהודית לדורותיה.
הפתיעה אותי עמדתו של הרב עוזיאל
המקשר בין ביטול השלטון המשחית והמושחת בכל העולם
לבין ביאת המשיח והגאולה.
בדרך כלל הורגלתי שהעמדות היהודיות
עוסקות רק בישראל ולא בגויים.
אני מתחבר לדבריו של הרב עוזיאל
שאין על היהדות לשנות סדרי עולם ולכפות את עמדתה על האנושות,
אלא להיות מעין דגל וסמל למוסר, למנהיגות ישרה ומטיבה,
החותרת לשלום ומחנכת לכך.
לצערי המציאות כיום היא הפוכה –
השחיתות בישראל פושה מלמעלה במנהיגנו, עד למטה, לאזרחים.
קיים שיח אלים מאוד העוסק בפירוד ולא בשלום ואחדות.
כך שעד שאצלנו לא יתקיים שלום פנימי,
לא נוכל לקרוא לשלום את כל האדם ולאומיהם השונים.
תגובות אחרונות
כלומר, הוא מנסה ליצור עמדה דתית מהפכנית, שתענה לאתגרים של המודרניות,
כולל האתגרים המוסריים האוניברסליים.
כדרכם של הרבנים, הוא מבסס את דבריו על המסורת,
ומראה את השורשים העמוקים של רעיון האוניברסליות בתוך ההקשר היהודי המסורתי.
ששת העקרונות שהיא מציגה מהווים בעייני תשתית ליצירת חברה חושבת ופעילה, אכפתית ויציבה.
החברה שעליה היא מדברת שואפת לקבל את האחר, ולחיות על פי ערכי הכבוד והחירות.
המעניין ב"ששת מרכיבי החילוניות" על פי פרופסור אווה אילוז,
היא דווקא זו השביעית…
"לחיות את המשבר התמידי".
לי נדמה כי על אף העקרונות המתקדמים והיפים של החילוניות כמו ההעזה לדעת,
ההסתכלות קדימה בתקווה (האמנם?!!), לחיות את ההווה (האמנם??!!!),
קיים משבר רוחני עמוק בחברה החילונית
כיוון שההפרדה שנעשתה ושייכה את כתבי הקודש היהודיים לדתיים,
וההדרה של החילונים מעולם זה,
יצרה ריחוק וניתוק של ציבור יהודי שלם
שאמנם לא מבקש את אלוהים אך חווה את המשבר התמידי, שבעיניי,
רבות מהתשובות או ה"תרופות" למשבר זה נמצאות בספרות היהודית לדורותיה.
המקשר בין ביטול השלטון המשחית והמושחת בכל העולם
לבין ביאת המשיח והגאולה.
בדרך כלל הורגלתי שהעמדות היהודיות
עוסקות רק בישראל ולא בגויים.
אני מתחבר לדבריו של הרב עוזיאל
שאין על היהדות לשנות סדרי עולם ולכפות את עמדתה על האנושות,
אלא להיות מעין דגל וסמל למוסר, למנהיגות ישרה ומטיבה,
החותרת לשלום ומחנכת לכך.
לצערי המציאות כיום היא הפוכה –
השחיתות בישראל פושה מלמעלה במנהיגנו, עד למטה, לאזרחים.
קיים שיח אלים מאוד העוסק בפירוד ולא בשלום ואחדות.
כך שעד שאצלנו לא יתקיים שלום פנימי,
לא נוכל לקרוא לשלום את כל האדם ולאומיהם השונים.
לא חילוני לא דתי – חידתי
מקורות קשורים
הרב שך צודק
עגלה מליאה ועגלה ריקה
ישראל כהן | כ"ה בחשוון תשעו 07.11.15
האמת החילונית
יובל נח הררי | המוסף לשבת • 31.08.2017
חברי בית המדרש
אבי אורפז
רותם נפתלי
פרופ' חנוך בן פזי