בימינו הכנסת אורחים מלווה איתה בדיקה עמוקה של המתארח יחד עם דעות מגוונות רבות.
התודעה שלנו התפתחה ואיתה גם החשש להכניס זר לביתך
מההבנה שאי אפשר לדעת מה הוא יכול להביא איתו
ומה עלול לעשות עם חשש יותר גדול על השינוי שהוא יכול לחולל אם אולי לא יהיה לטעמנו.
הייתי לוחץ את השאלה – האם מוטל עלינו לקבל כל אדם, מבלי להפעיל ביקורת ?
מבלי להתייחס באופן אנושי לאדם האחר – כלומר, גם באופן ביקורתי
עדי לסרי קליין
31.12.201712:38
הכנסת אורחים משמעה מתן יחס חם ולבבי לכל אדם, גם השונה והפחות מוצלח,
תוך מתן אפשרות לאותו אדם להתקדם, מתוך בחירה ולא מתוך תחושת התנשאות ופטרנליסטיות.
זוהי חובתו המוסרית משפטית של המארח.
ייתכן והאפשרות הזו – הייתה במקום שבו כול היהודים הרגישו כאורחים ?
וזו עמדה בלתי אפשרית כשאנשים עסוקים בלהגדיר את טיבו ואופיו של הבית המארח ?
עדי לסרי קליין
31.12.201712:35
הכנסת אורחים אמיתית משמעה שאין המדובר בהכנסת אורחים, מפני שאין אורחים.
כולנו מארחים.
גם השונה, החדש, גם מי שבא מבחוץ, גם מי שדתו שונה ממני וגם מי שבא לבקר את התנהלותי.
פרופ' חנוך בן פזי
31.12.201712:34
הרבה פעמים אני שואל את עצמי, מה מאפשר לאדם לנקוט בעמדה מוסרית ?
האם המיקום החברתי של אדם – במרכז או בשוליים – משפיע באופן מוסרי ?
נוי ברנע
31.12.201712:30
מצוות הכנסת אורחים עפ"י הרב יוסף משאש היא מצוות חובה,
הרב לא בוחר את מי להכניס לביתו
וטוען שכל מי שמגיע לא משנה מהיכן הוא, התקבל בברכה.
מעשה זה דורש הרבה אומץ,
שאין בו תמורה, אלא רק גמול טובה שלום ופרנסה.
אנחנו אכן מסכימות עם העובדה שזוהי מצווה
ובאופן כללי כמדינה אם היינו מקבלים "אורחים"
כמו שהרב יוסף משאש טוען בקטע
המצב החברתי היה יותר טוב, מקבל יותר ואוהב "אהבת רעים".
ניתן גם לציין שאותו רב קידם את עליית האתיופים לארץ ישראל,
ולאחר קריאת קטע זה ברור לנו מדוע קידם את העלייה.
בעייננו זהו קטע יפיפייה, חשוב בעל ערך מוסף
שמחדד לנו על הדרך שבה צריך לנהוג כלפי אורחים,
קבלת האחר.
על כמה האירוח הוא מצווה.
אך האם אנו מצליחים לנהוג לפי הנחיה זו גם מעבר ליום אחד של מימונה ?
עדי לסרי קליין
31.12.201712:25
הכנסת אורחים אמיתית משמעה פתיחת הדלת והלב
לא רק מהבחינה הרעיונית והמחשבתית אלא גם הממשית.
לאפשר לכל אחד להיכנס לביתי. והמימונה הינה ביטוי לכך.
פרופ' חנוך בן פזי
31.12.201712:23
ויכול להיות שבכדי ליצור את השותפות המיוחדת הזו,
נדרשת מן הצדדים השונים, להכיר בהיבטים שונים של הכנסת אורחים –
אלו שבהן אתה האורח, ואלו שבהן אתה המארח.
כלומר, היבטים שונים של אירוח והתארחות, יכולים להתקיים בו בזמן
תגובות אחרונות
התודעה שלנו התפתחה ואיתה גם החשש להכניס זר לביתך
מההבנה שאי אפשר לדעת מה הוא יכול להביא איתו
ומה עלול לעשות עם חשש יותר גדול על השינוי שהוא יכול לחולל אם אולי לא יהיה לטעמנו.
הייתי לוחץ את השאלה – האם מוטל עלינו לקבל כל אדם, מבלי להפעיל ביקורת ?
מבלי להתייחס באופן אנושי לאדם האחר – כלומר, גם באופן ביקורתי
הכנסת אורחים משמעה מתן יחס חם ולבבי לכל אדם, גם השונה והפחות מוצלח,
תוך מתן אפשרות לאותו אדם להתקדם, מתוך בחירה ולא מתוך תחושת התנשאות ופטרנליסטיות.
זוהי חובתו המוסרית משפטית של המארח.
תגובה זאת רלוונטית גם לסוגיית היחס הדתי במערכות יחסים ובמרחב האישי
ייתכן והאפשרות הזו – הייתה במקום שבו כול היהודים הרגישו כאורחים ?
וזו עמדה בלתי אפשרית כשאנשים עסוקים בלהגדיר את טיבו ואופיו של הבית המארח ?
הכנסת אורחים אמיתית משמעה שאין המדובר בהכנסת אורחים, מפני שאין אורחים.
כולנו מארחים.
גם השונה, החדש, גם מי שבא מבחוץ, גם מי שדתו שונה ממני וגם מי שבא לבקר את התנהלותי.
הרבה פעמים אני שואל את עצמי, מה מאפשר לאדם לנקוט בעמדה מוסרית ?
האם המיקום החברתי של אדם – במרכז או בשוליים – משפיע באופן מוסרי ?
הרב לא בוחר את מי להכניס לביתו
וטוען שכל מי שמגיע לא משנה מהיכן הוא, התקבל בברכה.
מעשה זה דורש הרבה אומץ,
שאין בו תמורה, אלא רק גמול טובה שלום ופרנסה.
אנחנו אכן מסכימות עם העובדה שזוהי מצווה
ובאופן כללי כמדינה אם היינו מקבלים "אורחים"
כמו שהרב יוסף משאש טוען בקטע
המצב החברתי היה יותר טוב, מקבל יותר ואוהב "אהבת רעים".
ניתן גם לציין שאותו רב קידם את עליית האתיופים לארץ ישראל,
ולאחר קריאת קטע זה ברור לנו מדוע קידם את העלייה.
בעייננו זהו קטע יפיפייה, חשוב בעל ערך מוסף
שמחדד לנו על הדרך שבה צריך לנהוג כלפי אורחים,
קבלת האחר.
על כמה האירוח הוא מצווה.
תגובה זאת רלוונטית גם לסוגיית היחס הדתי במערכות יחסים ובמרחב האישי
אך האם אנו מצליחים לנהוג לפי הנחיה זו גם מעבר ליום אחד של מימונה ?
הכנסת אורחים אמיתית משמעה פתיחת הדלת והלב
לא רק מהבחינה הרעיונית והמחשבתית אלא גם הממשית.
לאפשר לכל אחד להיכנס לביתי. והמימונה הינה ביטוי לכך.
ויכול להיות שבכדי ליצור את השותפות המיוחדת הזו,
נדרשת מן הצדדים השונים, להכיר בהיבטים שונים של הכנסת אורחים –
אלו שבהן אתה האורח, ואלו שבהן אתה המארח.
כלומר, היבטים שונים של אירוח והתארחות, יכולים להתקיים בו בזמן
מקורות קשורים
גב האומה
ביקורת סאטירית על ועדת ביטון
קליטת עליית מרבד הקסמים
היהודים באים - כאן11
קליטת עולי ברית המועצות
חינוכית
חברי בית המדרש
חיים מלול
פרופ' חנוך בן פזי
עדי לסרי קליין
נוי ברנע
אברהם סדון