להתחברות

מחשבת ישראל מן המזרח

מקורות

הפרי שלם רק שהוא מכיל פלחים מגוונים

כפלח הרימון רקתך – אפילו ריקנין שבך מלאים מצוות כרימון' –
ויש לדקדק אם כן למה הכתוב: 'כפלח' – שהרי הם מלאים מצוות כרימון, משמע – רימון שלם
. …

וכוונת מאמרם: 'ריקנים שבך מלאים מצוות כרימון' – דהיינו ש'ריקנים' – מיעוט רבים שניים,
ומשום כך בהצטרפות שניהם יהיו כרימון שלם, שכל אחד הרי הוא 'כפלח'.
אמנם לפי האמור יפה ומובן שאמר: 'כפלח' –
דהיינו: מי שחושב עצמו כאילו הוא פלג גופא – דהיינו שיש לו מידת האחדות,
שחברו הוא פלח השני, והוא נחשב רק פלח לבדו – אז הווי הרימון.
דהיינו: מלא כרימון במצוות, אפילו הוא ריק, וכל מי שלא עשה שום מצווה,
אפילו כך – מלא במצוות שעשה חברו כנ"ל
.

ועל פי זה יש לפרש כוונת הכתוב:
'סור מרע ועשה טוב בקש שלום ורודפהו',
דהיינו 'סור מרע' – שלא לעשות כל רע הם מצוות לא תעשה,
'ועשה טוב' – שיעשה כל טוב הם מצוות עשה,
וכי תתמה איך יוכל לקיים כולם?! – שזה הדבר בלתי אפשרי.
לזה אמר: 'בקש שלום ורודפהו' –
דהיינו שיהיה באחדות אחת עם אלו ישראל והוי כמו גוף אחד
.

 

חכם יעקב כהן גדישא

סוגיות קשורות

מקורות קשורים