להתחברות

מחשבת ישראל מן המזרח

היחס הדתי במערכות יחסים ובמרחב האישי | מקורות

רבי ינאי משפיל את אורחו

מַעֲשֶׂה בְּרַ' יַנַּאי שֶׁהָיָה מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ וְרָאָה אָדָם אֶחָד שֶׁהָיָה מְשֻׁפָּע בְּיוֹתֵר.

אָמַר לוֹ: יַשְׁגִּיחַ, רַבִּי, לְהִתְקַבֵּל אֶצְלֵנוּ? [האם יסכים רבי להתארח אצלנו?]

אָמַר לוֹ: הֵן.

הִכְנִיסוֹ לְבֵיתוֹ, הֶאֱכִילוֹ וְהִשְׁקָהוּ.

בְּדָקוֹ [בחן אותו] בְּמִקְרָא וְלֹא מְצָאוֹ[ראה שלא יודע כלום], בְּמִשְׁנָה וְלֹא מְצָאוֹ, בְּאַגָּדָה וְלֹא מְצָאוֹ, בְּתַלְמוּד וְלֹא מְצָאוֹ.

אָמַר לוֹ: טֹל וּבָרֵךְ.[קח את כוס היין וברך ברכת המזון]

אָמַר לוֹ: יְבָרֵךְ יַנַּאי בְּבֵיתוֹ.[שלא ידע לברך וניסה להתחמק]

אָמַר לוֹ רַ' יַנַּאי: יָכוֹל אַתָּה לוֹמַר מָה שֶׁאֲנִי אֹמַר לְךָ? אָמַר לוֹ: הֵן.

אָמַר לוֹ: אֱמֹר: אָכַל כֶּלֶב פִּתּוֹ שֶׁל יַנַּאי.

עָמַד הָאוֹרֵחַ וּתְפָסוֹ לְרַ' יַנַּאי וְאָמַר לוֹ: יְרֻשָּׁתִי אֶצְלְךָ וְאַתָּה מוֹנְעָהּ מִמֶּנִּי?!
[אתה מחזיק בדבר שירשתי ומסרב לתת לי להינות ממנו]

אָמַר לוֹ: מַהִי יְרֻשָּׁתְךָ אֶצְלִי?

אָמַר לוֹ: פַּעַם אַחַת עָבַרְתִּי לִפְנֵי בֵּית סֵפֶר וְשָׁמַעְתִּי קוֹל תִּינוֹקוֹת שֶׁאוֹמְרִים:
"תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב" (דברים לג, ד)
– "מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַנַּאי" לֹא נֶאֱמַר כָּאן, אֶלָּא "קְהִלַּת יַעֲקֹב"[וגם האורח חלק מקהילה זו].
אָמַר לוֹ: לָמָּה זָכִיתָ לֶאֱכֹל עַל שֻׁלְחָנִי?

אָמַר לוֹ: מִיָּמַי לֹא שָׁמַעְתִּי דָּבָר רַע וְהֶחֱזַרְתִּי לִבְעָלָיו
[דיווחתי למי שאמרו עליו דברי דיבה], וְלֹא רָאִיתִי שְׁנַיִם מְרִיבִים זֶה עִם זֶה וְלֹא עָשִׂיתִי שָׁלוֹם בֵּינֵיהֶם.

אָמַר לוֹ רַ' יַנַּאי: כָּל כָּךְ דֶּרֶךְ אֶרֶץ אֶצְלְךָ וּקְרָאתִיךָ כֶּלֶב?

המקור הוצע על ידי עדי לסרי קליין :
הכנסת אורחים משמעותה האמיתית היא
שיש להתייחס בכבוד לכל אדם ולא לשפוט אותו על פי השכלתו,
מוצאו וכיוצא באלה והמסר השני הוא כי יש ליתן הזדמנות שווה לכל אדם
למצות את יכולותיו על מנת שיגיע גם כן לגדלות..

 

מדרש ויקרא רבה ט, ג.

 

למקור בתוך אתר "ספר האגדה">>

מקורות קשורים

Avatar

מזווית אחרת

אהוד בנאי והפליטים - עבודה שחורה

Avatar

להכניס או לא להכניס?

מתוך קלבת שבת | בית אביחי