השבתות והחגים הם ימי שלום וקוראים את האדם לשלום חַבְרוּתִי ומוחלט. עם כניסת השבתות והחגים פסק שְׁאוֹן החיים הסוערים, נדם הדבור המסחרי שאינו נמלט מהונאה וּמִרְמָה, נדם קול ענות גבורה של האדון והמושל, וקול ענות חלושה של העבד והמסכן, נהרסות כל המחיצות המבדילות בין איש לרעהו ובין ﬠשיר וﬠני. בימים אלו נקרא דרור ומנוחה לכל אדם ולכל נפש חיה, "לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל בְּהֶמְתֶּךָ, וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ, לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ, כָּמוֹךָ" (דברים ה, יג). בימי שבת ומועד חדלו עִיצָּבוֹן וְדִיכּוּי הרוח של העני, ושמחת הנפש וְחֶדְוָת ה' מְמַלֵּאת את כל חדרי לבנו ומחיבות אותו לְשָׂמֵחַ את כל ﬠני וכושל הנמצא בשערינו: "וְשָׂמַחְתָּ, בְּחַגֶּךָ, אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ, וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ, וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ" (דברים טו, יד). |
ומכאן היסוד לתקנה שעזרא התקין: "שיהיו אופים פת בערב שבת שתהא פרוסה מצויה לﬠני" (תלמוד ירושלמי, מגילה פ"ד ה"א). ובימים אלה יוצאים אנו מתחומינו הבודדים והנבדלים בד' אמותינו המצומצמות, לחסות תחת סוכת השלום של אלוקי השלום, המביאה בכנפיה ﬠונג וּנְעִימוּת, אהבה ושלום אין קץ. |
עם כניסת השבתות נושא ישראל את לבו ונפשו אל אלוקיו בתפלה לאמור: "וּפְרושׂ עָלֵינוּ סֻכַּת שְׁלומֶךָ בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַפּורֵשׂ סֻכַּת שָׁלום עָלֵינוּ וְעַל כָּל עַמּו יִשְׂרָאֵל וְעַל יְרוּשָׁלַיִם". |
השלום והאהבה הן תוצאות ישירות מההשכלה הגבוהה והמקיפה, כל מקום שאתה מוצא ריב ומדנים, איבה וקנאת איש מרעהו, עושק דל ואהבת שלטון הגיבור על החלוש, שם אתה מוצא בהכרח ירידתו המדעית והנפשית של האדם. ולהיפך, בכל מקום שאתה מוצא שלום ואהבת הבריות, רחמים וחנינה, שם אתה מוצא את צורתו השכלית הרוחנית של האדם המתקרבת אל אלוקיה, מִדַּבֶּקֶת בדרכיו ומתﬠצמת בנצחיותו. בן ציון מאיר חי עוזיאל, מכמני עוזיאל, חלק א, שער ב, פרק א, מאמר א |
השבת מהווה מקור נחת והפסקה,
הפסקה הגורמת לראיית האחר ללא שום מחיצות מבדילות.
שוויון מוחלט שבסופו של דבר מביאה לשלום בין בני האדם (הדס)
השבת ראשית כל היא הפסקה.
הפסקה שבה אין התעסקות ב"תחומים"
שניתן להיכנס עימם לקונפליקטים כמו כסף ועבודה.
עובדה זו, יוצרת מעין אחווה בין האנשים,
הזדהות ואמפתיה ובכך מדגישה את השוויוניות בין בני האדם (רותם )