השמיעיני את קולך | עמוד דיון
תמצית
פתיחה
פמיניזם מנקודת מבט גברית:
מקורות הפרק
- אלכסנדר מוקדון ומדינת הנשים
- -מעמד האישה (ישעיהו ליבוביץ)
- -איש ואשה (מדרש)
- -מעמד האישה ביהדות
- -אנדרוגינוס
תמצית ואפיון סוגיית המשנה
סוגיית המינים הטרידה את האנושות רבות, עוד הרבה לפני הפעם הראשונה שבה נהגתה המילה "פמיניזם", אמנם, עד המאה ה-18, כל מה שנכתב ונאמר על נשים נכתב על ידי ומנקודת מבטם של גברים.
בסוגיה זו מובאים מקורות שתייגנו כפמיניסטים, שעל אף שנמסרו מפיהם, הציגו תפיסת עולם שבמידת- מה (מידת הרדקליות משתנה ממקור למקור) מציעה, גם אם בזהירות רבה, גישה שוויונית יותר ומדכאת פחות.
אפיון הפרק הוא : קונפליקטואלי ועיון פרשני
קטע נפלא בעיניי. בפסוק "ברא אותו […] ברא אותם" מסתתרת (לדידי) אמת עתיקה ואוניברסלית, המופיעה גם בסמל היין והיאנג הסיני ולמיטב זכרוני גם במעשה המרכבה הקבלי: השלם האנושי הוא סוג של אנדרוגינוס נפשי, המורכב מאיכויות גבריות ומאיכויות נשיות גם יחד. ברמה הבין-אישית הזוגית זהו מפגש בין האדם והאישה, שבו במעשה האהבה וההתייחדות של הזכרי והנקבי מתממשת אחדות הכוחות האלוהיים.
בטקסט הפרשני הנפלא הזה ההתייחסות המגדרית היא שוויונית, ושני המינים מקבלים את ברכתו של האל כמעט מתבקש בעניין זה לעשות את הקישור למיתוס החצי השני שמופיע ב"משתה" של אפלטון (ייתכן שהדמיון אף מעיד על השפעות תרבותיות?) בו מוצע כי האנשים הראשונים היו בעלי ראש אחד ושני פנים, ושני גופים מחוברים (בוריאציות שונות-זכר וזכר, נקבה ונקבה וגם זכר ונקבה) אשר היוו זיווג מושלם ובעל כוח עד אשר הופרדו על ידי האלים- מה שמסביר מדוע מאז אנו מחפשים את ה"חצי השני" שלנו.
מצער שהגרסה הפרשנית הזו פחות רווחת, כי ברי לי שבכוחה של זו לשנות ולתקן תפיסות עולם בעייתיות, מפלות ומדירות. המחשבה על כך שקיימת גם הפרשנות הזו אך היא לא זו שבקונצנזוס, רק גורמת לי להבין כמה אנשי ההלכה והתאולוגים לאורך השנים שאבו רק ממה ששירת את המעמד ההגמוני והכוחני ממילא וקיבעו אותו עד היום כדבר ה"טבעי" והרצוי.
פמיניזם מנקודת מבט נשית
מקורות הפרק
- פמיניזם מזרחי
- -על פמיניזם
- -צעדת השרמוטות
- -נאום מהרבנית המושלמת
- -מעבר למחיצה הפנימית.
תמצית ואפיון סוגיית המשנה
בסוגיה זו מצעים מקורות הדנים בקידום שוויון מגדרי, מנקודות מבט חברתיות\פוליטיות\דתיות שונות- אך המשותף לכולם, הוא הקול של נשים חזקות שמעוניינות לפרק את ההגמוניה הגברית ולשבור את תקרות הזכוכית השונות, בדרכים שונות אמנם, אך בדרכים שלהן, ולא שלהם.
אפיון הפרק הוא שיח ו קונפליקט
תנועת אחותי- למען נשים בישראל הינה עמותה אליה נחשפתי דרך הפייסבוק ודרך התעניינות בשירה מזרחית מודרנית. (עדי קיסר, רועי חסן ועוד. ערס פואטיקה?)
תנועת אחותי – למען נשים בישראל נוסדה כדי לפעול עם נשים שאינן נכללות בהגמוניה החברתית ולקדם את נראותן בחברה הישראלית. התנועה נוסדה על ידי פעילות פמיניסטיות מזרחיות אשר מטרתן להעלות על
סדר היום הציבורי נושאים של צדק כלכלי וחברתי מתוך תפיסה פמיניסטית הקושרת נושאים של לאומיות, אתניות ופמיניזם.
כלל הפרויקטים של תנועת אחותי כרוכים זה בזה לכדי יצירת קהילת נשים בין-תרבותית, שתוציא מהכוח אל הפועל מהלכים לשינוי חברתי אפקטיבי בחיי הכלכלה, התרבות והפוליטיקה בישראל.
עורך
נסי לחדד ולתמצת כיצד את מבינה את הקשר בין המקור הזה
לפרק הפמיניזם מנקודת המבט הגברית שאליו שייכתם אותו