הייתי רוצה להציע להעלות לדיון את החשיבות של משפחות אומנה
והקשר בין הדבר לבין הכנסת אורחים.
בשנת 2008 נרשמו בישראל 325,302 בני נוער וילדים בסיכון –
מתוכם רק כ2500 מהם נמצאים בבתי אומנה.
העיסוק בהכנסת אורחים העלה בי תהיות רבות בהקשר לילדים,
נערים ומבוגרים עם מוגבלות שכלית, אוטיזם ותסמונת דאון.
הנקודה שאליה ארצה להתייחס היא דווקא אימוץ ילדים שכאלה.
הבחירה בהכנסת אורחים מסוג זה היא בחירה אחרת, שונה ומפתיעה,
אני אף רואה בה בחירה בעלת משקל יותר כבד מהבחירה להיכנס להריון ולהביא ילד לעולם.
אני בעיקר תוהה, איפה אני מול זה והאם הייתי בוחרת בסוג כזה של הכנסת אורחים?
אני מצרפת לכאן קישור לכתבה שנעשתה על זוג שהחליט לאמץ ילדה עם תסמונת דאון.
מאמינה שרובכם נחשפתם לזה כי זה עשה קצת הדים.
ושרק נמשיך להאמין בטוב ובהכנסת אורחים,דווקא, מהסוג הזה, על כל השלכותיו.
זו אמירה מאד חשובה, מצד שני היא מעוררת את השאלה
האם תוכניות של "לימודי המזרח" – "יהדות ספרד" יישארו תמיד כאורחים של מערכת החינוך ?
אנו מקדישים יום מיוחד – תכנית מיוחדת לתרבות פופולרית וכו'
עדי לסרי קליין
31.12.201713:56
הכנסת אורחים משמעה קהילתיות, עזרה הדדית, אכפתיות.
זה הביטוי האמיתי ל"ואהבת לרעך כמוך".
תוך כדי הקריאה של התגובה – שאלתי את עצמי, האם ההגדרה של האורח כשטן,
איננה חלק מן הסיפור הקשה של הכנסת אורחים.
האיום מפני האורח, הופך אותו לדמוני, ולכזה שאתה מכנה בשמות שונים:
שטן ? סרטן ? עקרב ? חלאה ? ועוד…
הילה ולצ'ר
31.12.201713:53
הסיפור של פלימו מתרחש בערב יום הכיפורים,
יום שעניינו הוא, אולי,
לעשות שלום בין הפנים לחוץ ובין החוץ לפנים;
בעניינים שבין אדם לחברו
יום הכיפורים לא מכפר עד שירצה את חברו
(כלומר יציאה מהפנים החוצה),
ובין אדם למקום מכפרים ע"י צום ותפילה (התכנסות פנימה).
דווקא ביום הזה קוראים את סיפורו של יונה הנביא –
מי שנשלח לצאת החוצה ולדרוש מאנשי נינווה לשוב (פנימה) בתשובה.
יונה חומק (החוצה) משליחותו ונבלע (פנימה) בתוך הדג.
עד שנפלט החוצה וממלא את שליחותו.
ההתעסקות הזו של חוץ ופנים
היא לב לבו של הדיון שנוצר כתוצאה מהכנסת אורחים;
אדם מגדיר את עצמו, פעמים רבות,
לפי מה שמגיע מן החוץ ומכריח אותו להתמודד עם שאלות של זהות.
במדרש, פלימו והשטן מייצרים בבושקה
של פנים וחוץ שמתהפכים שוב ושוב ושוב.
סוגיית הכנסת אורחים כולה,
בעקבות ההרצאה של ד"ר הרצוג,
זרקה אותי לחשוב על המשנה
באבות ה: "שלי שלך, שלך שלך".
האחר הוא לא אני. האחר הוא אחר,
וממילא אני מוכרחה לגלות מי אני.
רק אז נוצרת אפשרות לקשר.
אני מגדירה מה שלי,
וככה אפשר לדבר על מה ששלך, ו
גם להגיע למידת חסידות שבה מה ששלך ודאי שלך,
אבל גם מה ששלי (ואני יודעת להגדיר שהוא שלי) – יכול להיות שלך.
האורח הוא סכנה למארח.
מעשיו של המארח יכולים להתפרש בדרכים שונות
כך שמעשה של נדיבות יכול להתפרש כמעשה של פטרונות.
האם להימנע מלארח?
הגיבור בסיפורו של אלבר קאמי הוא מתבודד ולכן לא מסכן דבר בחייו.
האמירה של קאמי כפי שאני מבין אותה
היא שעל מנת לחיות חייבים לצאת מבדידותנו
ומכאן לארח גם שכרוכה בזה סכנת חיים
ספר דברים, פרשת שופטים- "שלוש ערים תבדיל לך בתוך ארצך…
תכין לך הדרך… והיה לך לנוס שמה כל רוצח
… אשר יכה את רעהו בבלי דעת והוא לא שונא לו מתמול שלשום" (דברים יט, א'-י"ג).
ערי הלוויים הם ערים חופשיות, שאינם לגמרי חלק מהארץ,
אלא מנותקות ממנה, עם חוקים משלהם.
האם חברה כזאת היא אידיאלית כאשר אין מעמד של אורח או מארח- כולם שווים, כולם מוגנים?
האם מדובר באשלייה?
תגובות אחרונות
והקשר בין הדבר לבין הכנסת אורחים.
בשנת 2008 נרשמו בישראל 325,302 בני נוער וילדים בסיכון –
מתוכם רק כ2500 מהם נמצאים בבתי אומנה.
האומנה בישראל – נתונים
נערים ומבוגרים עם מוגבלות שכלית, אוטיזם ותסמונת דאון.
הנקודה שאליה ארצה להתייחס היא דווקא אימוץ ילדים שכאלה.
הבחירה בהכנסת אורחים מסוג זה היא בחירה אחרת, שונה ומפתיעה,
אני אף רואה בה בחירה בעלת משקל יותר כבד מהבחירה להיכנס להריון ולהביא ילד לעולם.
אני בעיקר תוהה, איפה אני מול זה והאם הייתי בוחרת בסוג כזה של הכנסת אורחים?
אני מצרפת לכאן קישור לכתבה שנעשתה על זוג שהחליט לאמץ ילדה עם תסמונת דאון.
מאמינה שרובכם נחשפתם לזה כי זה עשה קצת הדים.
ושרק נמשיך להאמין בטוב ובהכנסת אורחים,דווקא, מהסוג הזה, על כל השלכותיו.
לסרטון>>
זו אמירה מאד חשובה, מצד שני היא מעוררת את השאלה
האם תוכניות של "לימודי המזרח" – "יהדות ספרד" יישארו תמיד כאורחים של מערכת החינוך ?
אנו מקדישים יום מיוחד – תכנית מיוחדת לתרבות פופולרית וכו'
הכנסת אורחים משמעה קהילתיות, עזרה הדדית, אכפתיות.
זה הביטוי האמיתי ל"ואהבת לרעך כמוך".
עמדה זאת רלוונטית גם לסוגיית רב תרבותיות ועליה
תוך כדי הקריאה של התגובה – שאלתי את עצמי, האם ההגדרה של האורח כשטן,
איננה חלק מן הסיפור הקשה של הכנסת אורחים.
האיום מפני האורח, הופך אותו לדמוני, ולכזה שאתה מכנה בשמות שונים:
שטן ? סרטן ? עקרב ? חלאה ? ועוד…
יום שעניינו הוא, אולי,
לעשות שלום בין הפנים לחוץ ובין החוץ לפנים;
בעניינים שבין אדם לחברו
יום הכיפורים לא מכפר עד שירצה את חברו
(כלומר יציאה מהפנים החוצה),
ובין אדם למקום מכפרים ע"י צום ותפילה (התכנסות פנימה).
דווקא ביום הזה קוראים את סיפורו של יונה הנביא –
מי שנשלח לצאת החוצה ולדרוש מאנשי נינווה לשוב (פנימה) בתשובה.
יונה חומק (החוצה) משליחותו ונבלע (פנימה) בתוך הדג.
עד שנפלט החוצה וממלא את שליחותו.
ההתעסקות הזו של חוץ ופנים
היא לב לבו של הדיון שנוצר כתוצאה מהכנסת אורחים;
אדם מגדיר את עצמו, פעמים רבות,
לפי מה שמגיע מן החוץ ומכריח אותו להתמודד עם שאלות של זהות.
במדרש, פלימו והשטן מייצרים בבושקה
של פנים וחוץ שמתהפכים שוב ושוב ושוב.
סוגיית הכנסת אורחים כולה,
בעקבות ההרצאה של ד"ר הרצוג,
זרקה אותי לחשוב על המשנה
באבות ה: "שלי שלך, שלך שלך".
האחר הוא לא אני. האחר הוא אחר,
וממילא אני מוכרחה לגלות מי אני.
רק אז נוצרת אפשרות לקשר.
אני מגדירה מה שלי,
וככה אפשר לדבר על מה ששלך, ו
גם להגיע למידת חסידות שבה מה ששלך ודאי שלך,
אבל גם מה ששלי (ואני יודעת להגדיר שהוא שלי) – יכול להיות שלך.
מצאתי מאמר מעניין של גלעד קריב בדיוק על זה, משם גם הקישור ליום כיפור.
עמדה זו קשור גם לסוגיית היחס הדתי במערכות יחסים ובמרחב האישי
מעשיו של המארח יכולים להתפרש בדרכים שונות
כך שמעשה של נדיבות יכול להתפרש כמעשה של פטרונות.
האם להימנע מלארח?
הגיבור בסיפורו של אלבר קאמי הוא מתבודד ולכן לא מסכן דבר בחייו.
האמירה של קאמי כפי שאני מבין אותה
היא שעל מנת לחיות חייבים לצאת מבדידותנו
ומכאן לארח גם שכרוכה בזה סכנת חיים
כשאין אורחים אין חיים
עמדה זו קשור גם לסוגיית היחס הדתי במערכות יחסים ובמרחב האישי
על המעבר מאויב לאוהב –
מערכת היחסים המורכבת שבין האדם שבונה את ביתו בשכונת תלפיות,
כשהוא נלחם נגד הרוח.
האם זו מציאות ? האם זו מטאפורה ?
תכין לך הדרך… והיה לך לנוס שמה כל רוצח
… אשר יכה את רעהו בבלי דעת והוא לא שונא לו מתמול שלשום" (דברים יט, א'-י"ג).
ערי הלוויים הם ערים חופשיות, שאינם לגמרי חלק מהארץ,
אלא מנותקות ממנה, עם חוקים משלהם.
האם חברה כזאת היא אידיאלית כאשר אין מעמד של אורח או מארח- כולם שווים, כולם מוגנים?
האם מדובר באשלייה?
עמדה זו קשור גם לסוגיית היחס הדתי במערכות יחסים ובמרחב האישי
מקורות קשורים
קליטת עליית מרבד הקסמים
היהודים באים - כאן11
קליטת עולי ברית המועצות
חינוכית
האמנה בישראל – נתונים
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים
חברי בית המדרש
טל גרייזמן
פרופ' חנוך בן פזי
בן אלטשולר
הילה ולצ'ר
עדי לסרי קליין
עמית קדוש
בת אל נחמיאס